Kazinga-kanaal, gorilla's en veerboot - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Richard Esmé - WaarBenJij.nu Kazinga-kanaal, gorilla's en veerboot - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Richard Esmé - WaarBenJij.nu

Kazinga-kanaal, gorilla's en veerboot

Blijf op de hoogte en volg Richard

16 Februari 2013 | Tanzania, Mwanza

Jambo mzungu (blanke)!

Eigenlijk hadden we twee dagen geleden weer wat van ons laten horen maar voor de tweede keer in 24u was de stroom uitgevallen... Ook dit is Afrika. Nu dus poging nummer 2. We hebben net een simkaart gekocht dus als het goed is kunnen we nu regelmatig op internet.

Maandagmiddag hebben we een boottocht gemaakt op het kazinga kanaal. Dit kanaal ligt ook in het Queen Elizabeth np en dat betekent dus weer wilde dieren. We hebben dan ook vele nijlpaarden, buffels, krokodillen, olifanten aan de waterkant en vele vogels gezien. de nijlpaarden lagen soms wel in kuddes van 15 bij elkaar.

De nacht op de campsite was een spannende. Na eerder al geluiden te hebben gehoord van nijlpaarden en hyena's hoorde Richard gesnuffel. Het was het gesnuffel van een wrattenzwijn! De tent was alleen met een hor afgesloten. Richard zag het varken boven zijn hoofd snuffelen en liep vervolgens weer verder. Dit was erg spannend, blijkt dat het erg onschuldig is en de dieren niet gauw iets zullen doen zolang je geen gekke dingen doet. Een voorbeeld hiervan is 's nachts uit de tent gaan. Iets wat heel goed zou kunnen om te plassen. Esmé had hoge nood en heeft het dan ook gebruik gemaakt van het toilet in de tent...de fles met zand er in.

We zaten ook in Lake buyonyi, dit ligt vlakbij de grens van Rwanda. We hadden een optie genomen op een huisje in plaats van tent. Even lekker de benen strekken en rechtop kunnen staan en een eigen douche.
Hier is het hoogtepunt van de reis, de gorillatracking. Na een goede maar korte nachtrust rijden we 2,5 uur lang door bergachtig gebied over een hobbelig en smal weggetje langs een diepe vallei. De vallei was gevuld met mist, wat een sprookjesachtig effect gaf in combinatie met de oranje gloeiende opkomende zon.
Het zoeken naar gorilla's was een zware beproeving. De ranger kapte een weg door de jungle om het enigszins begaanbaar te maken. Het was een uitdaging om door de boomstronken, takken en lianen te komen. In het bijzonder als de route zo stijl werd als een trap, maar dan zonder leuning en treden, maar we met een hoop modder. Vrij snel, na 2 uur hadden we de eerste gorilla gespot. Een mannetje dat zich had afgezonderd van de groep. Het hoogtepunt was later op de dag. Een zilverrug (leider van de groep) dat zat te schuilen voor de regen in zijn hol. We zaten op 3 meter afstand tot op het moment dat hij zijn hol uitkwam..eerst zat hij ons doordringend aan te kijken. Het duurde zo lang, dat het leek alsof hij ons aan het bestuderen was in plaats van andersom. Na 10 minuten staren was hij er flauw van en vertrok. Hij passeerde ons op 2 meter afstand! Dit was heel indrukwekkend.

Gisteren zijn we aangekomen in Mukoba. De middag hebben we op het strand doorgebracht. Om 20u zijn we aan boord gestapt van een veerboot. Deze bracht ons in 1 nacht naar Mwanza. Wat een belevenis die boot! We hadden het gevoel dat we in een scène van Titanic waren beland. Zoveel verschillende mensen! Wat ook opvallend was dat er zo ontzettend veel bananen mee gingen op de boot. Het dek lag er vol mee. En dan opgestapeld in rijen van wel ruim 3 meter hoog. Echt niet te geloven. Ons hutje was eenvoudig maar prima (op de kakkerlakken na). Op de boot kregen we nog gefrituurde sprinkhaan aangeboden. Richard vond het lekker!

Liefs Esmé en Richard

• 16 Februari 2013 - 12:09

Sanne:

Dat van die zilverrug... Spannend! Waren jullie niet bang? Of zijn ze niet zo gevaarlijk? Indrukwekkend hoor.

Jullie foto's zien er steeds uit alsof je ze van nationalgeographic.com hebt gehaald!

Groetjes!

• 16 Februari 2013 - 12:28

Gea:

Hoi Esme en Richard,

met veel plezier lees ik elke keer jullie reisverslagen! Wat een super leuke en spannende ervaring moet dit voor jullie zijn !
    Geniet er nog even van! Groetjes Gea

• 16 Februari 2013 - 16:31

Marja:

Bij de Sligro zijn maden en sprinkhanen te koop. Ik za,l als jullie weer thuis zijn, een lekker maaltje voor je klaarmaken Richard!! Smullen maar ;))

• 16 Februari 2013 - 18:41

Aly:

Hoi Esmé en Richard,

Wat een mooie verhalen.
    Het lijkt mij 's nachts doodeng.

Geniet er nog een poosje van, groeten,
    Aly

• 16 Februari 2013 - 19:02

Jolien:

Wowwww wat gaaf allemaal!!! Genieten!!!

• 16 Februari 2013 - 19:42

Aaike, Erna, Marthijn En Marc:

Hoi Richard en Esmé

Wat een belevenissen allemaal, en het einde is nog lang niet in zicht !!!!! Weer prachtige foto's bekeken en een mooi verslag van jullie reis, wat super vakantie.Echt fijn dat ik jullie vanmiddag even gezien en gespoken heb, even weer wat anders.
    Héél véél plezier samen, geniet er nog maar even goed van !!!!

Liefs uit "Compas".

• 18 Februari 2013 - 21:59

Guus:

Hee Richard en Esmé,

Wat een belevenissen weer, en Sprinkhaan als borrelhapje. Proeft als noot en vol eiwit! Ik kijk er liever naar :-) Zijn gave foto's en al die beesten, handig dat er nu zelfs internet in de Jungle is. En nog wat mooie hebbedingen voor thuis gekocht onderweg? Geniet ervan en we zien graag de volgende foto's tegemoet! ;-)

Groeten!
    Guus en Henk

• 19 Februari 2013 - 09:56

Mieke:

Dag Esmé en Richard,

Fantastisch om alles gewoon in het echt te zien met alle geuren, kleuren en geluiden die erbij horen!

groet Mieke

• 19 Februari 2013 - 13:53

Nelly:

Wat een geweldig avontuur! Geniet ervan.

xx -Nelly

• 19 Februari 2013 - 17:03

Annie K:

Het houdt maar niet op met mooie belevenissen en spanning............
    Geweldig leuk voor jullie!! Nog veel genietmomenten.
    Groetjes
    Annie

• 19 Februari 2013 - 20:32

Michael Vd Z:

Yeah, eindelijk wat over eten! Bedankt voor de foto. Zag er best lekker uit. Welk soort visje was het? Was het eigenlijk wel vis ;-)
    Wat een belevenis, mooi dat we een beetje mee kunnen genieten.

• 20 Februari 2013 - 16:51

Ingrid:

Wat geweldig dat jullie het zo fijn hebben, fijn dat jullie ook zoveel dieren zien en dan vooral de gorilla's en de chimpansees.
    Ben heel benieuwd naar jullie verhalen.

Dikke kus en geniet nog maar lekker,
    Ingrid
    en de groeten van Rein :)