Serengeti en Ngorogoro - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Richard Esmé - WaarBenJij.nu Serengeti en Ngorogoro - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Richard Esmé - WaarBenJij.nu

Serengeti en Ngorogoro

Blijf op de hoogte en volg Richard

22 Februari 2013 | Tanzania, Arusha

Jambo mzungu!

De afgelopen dagen hebben we weer het één en ander meegemaakt.
Maandag kwamen we aan in het beroemde wildpark Serengeti. Dit park is 14.800km2 groot dus daar is veel te zien. We kamperen weer midden in het park met de kans dat er wild tussen de tenten loopt. We hebben wel hyena's (of hygiëna's zoals wij ze inmiddels noemen) gehoord maar niets gezien. Het blijft spannend!
Er is één weg in het park die wordt beheerst door de Tsee-Tsee vlieg. Dit lijkt op een blinde vlieg en hij steekt gemeen. Je kan er de slaapziekte van krijgen. We waren al gewaarschuwd dat ze afkomen op de kleuren blauw en zwart. Iedereen had z'n kleren erop aangepast maar helaas heeft het dak van de truck de kleur blauw.... Met een hele kudde tegelijk kwamen de Tsee-Tsee vliegen ons aanvallen. Iedereen sloeg om zich heen. Een goede manier om je agressie kwijt te kunnen want elkaar slaan was ook geoorloofd :-)
In het begin was het nog vrij hilarisch maar na een paar minuten werd het toch wel erg vervelend. Iedereen is meerdere keren gestoken maar zover ik weet heeft nog niemand de slaapziekte.
In het park zag je ook regelmatig blauw/zwarte vlaggen hangen in de bomen. Deze vlaggen zijn geïmpregneerd. De Tsee-Tsee vlieg legt hier zijn eitjes op die het vervolgens niet overleven. Zo proberen ze deze vervelende vliegen te bestrijden.
Dinsdag zijn we al vroeg vertrokken voor een safari. De wegen waren erg modderig en je kon er eigenlijk op wachten..... De truck kwam vast te zitten in de modder. En dat midden op de savanne waar de roofdieren mogelijk al naar je loeren als ontbijtje.
De auto verlaten is in dit soort parken absoluut een afrader omdat het erg gevaarlijk is. Onze chauffeurs kregen de truck echter niet uit de modder dus we moesten er wel uit. We voelden ons allemaal vrij ongemakkelijk en iedereen keek een andere kant uit om de omgeving goed in de gaten te houden.
Na ongeveer een uur vast zitten kwam er een jeep aan met gewapende rangers. Dat gaf ons een veilig idee met al dat wild om ons heen.
Uiteindelijk na 2u (!) werd de truck er door 2 jeeps en mankracht uit de modder getrokken en geduwd. Onze chauffeurs zaten van top tot teen onder de vieze plakkerige modder! Wat een avontuur!!
's Middags gingen we met jeeps op safari. Dat rijdt een stuk comfortabeler en je hebt een ervaren ranger achter het stuur. Al snel kwamen we een enorme kudde buffels tegen!
Niet lang daarna een aantal leeuwen die net een giraf aan het slachten waren en daarna volgde de klapper tot nu toe. We reden verder en zagen opeens enorm veel jeeps stilstaan bij een groepje bomen. Dat kan maar 1 ding betekenen: een luipaard in de boom. En dat bleek zo te zijn! Yes! Voor de tweede keer deze vakantie zien we een luipaard. Wij blijven een tijdje kijken en ons geduld wordt beloond. Het luipaard wordt wakker, springt uit de boom en loopt weg om te gaan jagen. Zo'n 2 meter voor onze jeep zaten 3 parelhoenders. Het luipaard zag ze ook, hij sloop er op af en greep 1 parelhoen!! Deze vloog eerst weg waardoor het luipaard een flinke sprong maakte om hem te grijpen. Wow!!!! GE-WEL-DIG!!

Woensdag gingen we verder naar de Ngorogorokrater. Onderweg hier naartoe zagen we enorme vlaktes met wel zo'n tienduizenden gnoe's, zebra's en impala's. Overal waar je keek zag je ze lopen. Wel kilometers lang en ze liepen allemaal dezelfde kant op. Dit was onderdeel van de 'grote trek'. Een migratebeweging van de herbivoren van de Serengeti naar de Masai Mara in Kenia.
De Ngorogorokrater is zo'n 2,5 miljoen jaar geleden omtstaan toen er een vulkaan geïmplodeerd was. Hij is 600 meter diep en op z'n breedst 20 km. Door de vruchtbare bodem is er een volledig ecosysteem ontstaan incl alle dieren die daarbij horen. We zagen er weer heel veel! Onder andere een groep leeuwen. Ze lagen lekker te luieren maar werden wat actiever toen wij kwamen. Het was duidelijk dat ze een groep buffels in het vizier hadden. Dinertime! Ze kwamen in beweging en het leek alsof ze een overleg hadden over de aanval op de buffels. Wij stonden met onze jeep tussen de leeuwen en de buffels in. Dat was voor de leeuwen heel gunstig want dan konden ze de jeep gebruiken als dekking :-) De leeuwen gingen lopen, zitten, liggen, toch maar weer zitten en weer liggen. We hebben er een tijd gestaan want zo'n aanval wilde we natuurlijk wel zien maar helaas. Blijkbaar hadden de leeuwen nog niet genoeg honger. We zagen ook nog een groot sodameer wat veel flamingo's aantrekt. De randen van dit meer zagen roze van de flamingo's.
Op de rand van de krater zag het er weer volledig anders uit! In de krater was het één grote groene vlakte met af en toe een meertje of boom. Op de kraterrand leek wel een tropisch regenwoud te staan. Dichte bebossing en de meest prachtige bomen!

Die middag kwamen we aan op een camping met uitzicht over de krater. Die camping staat erom bekend dat er regelmatig een olifant over het terrein wandelt en even wat komt drinken uit de grote tonnen water. Dit bleek ook die middag zo te zijn. Wat een enorm beest! Die slagtanden! Hij kwam eng dichtbij en je zag al mensen wegrennen.

Gisteren hebben we bosjesmannen en afstammelingen van de maasai bezocht maar daarover vertellen we de volgende keer meer :-)

Liefs Richard en Esmé

• 22 Februari 2013 - 07:48

Erna P:

Wauww.... wat geweldig mooi, spannend en overweldigend.
    Dat is vast heel erg genieten.
    En wij genieten hier ook mee, via die prachtige foto's en verhalen.

Veel plezier nog.

Groet, Erna P

• 22 Februari 2013 - 09:26

Paul:

Wow! Fantastische verhalen! Jullie vertellen het ook leuk zodat ik het ook een beetje beleef :)

Op naar het volgende avontuur!

Groeten,
    Paul wo

• 22 Februari 2013 - 09:37

Kirsten:

Prachtig verhaal weer! Wat een actie en avontuur!

Maandag hebben we 'Africa' zitten kijken. Dit is een natuurserie over, je raadt het al, Afrika. Ging dit keer over oost-Afrika. Over de krater, de grote vlaktes, bosbranden, droogtes, over de gorilla's... Kortom, waar jullie nu zijn! Heel mooi!

xx

• 22 Februari 2013 - 10:04

Marja:

Inderdaad, door die serie "Afrika" speelt jouw verhaal als een film voor m'n ogen. Geweldig allemaal. Heb het voor jullie opgenomen. Voor bij de afterparty ;-))

• 22 Februari 2013 - 10:13

Aaike, Erna, Marthijn En Marc:

Sjonge jonge wat weer een verhaal en vele mooie foto's toegevoegd. Best wel eng als je met de truck vast komt te zitten, uitgerekend op een punt waar je er eigenlijk niet uit mag omdat het gevaar op de loer ligt, spannend hoor. Nou geniet er nog maar even lekker van.

Liefs uit het koude "Compas."

• 22 Februari 2013 - 10:16

Thea Snel:

MOOOIIII!!!!!!

• 22 Februari 2013 - 15:39

Mieke:

Prachtig om te lezen en super herkenbaar. Jullie hebben vast op dezelfde camping gestaan als ik! (ik denk zo te horen aan het verhaal van de gigantische olifanten: Seronera Campsite... en daar lopen 's nachts ook de bushpigs over de camping...).
    Heel veel plezier verder en groet,
    Mieke

• 22 Februari 2013 - 20:14

Michael Vd Z:

'k Heb er geen woorden voor.

• 22 Februari 2013 - 23:04

Nelleke:

Wat een geweldige ervaring; die vergeet je je leven lang niet meer! Geniet ervan!

• 23 Februari 2013 - 15:45

Roel Nijman:

echt mooie foto's en ben blij als jullie thuis zijn karin en ik missen jullie en we zijn erg nieuwschierig naar jullie verhalen natuurlijk.

• 23 Februari 2013 - 21:22

Janneke:

Wat een verhalen zeg! Gaaf hoor!

• 24 Februari 2013 - 13:44

Dorethe:

Heey Richard en Esmé

Net ff de tijd genomen om jullie reisverslag te lezen en de foto's bekeken....
    Ik wil ook !!!!!!!!
    Ooit.... als ik later groot en rijk ben..... Hahahahahaha

Wat is de wereld toch mooi he......

groetjes Dorethé

• 25 Februari 2013 - 08:33

Annie K:

Geweldige verhalen en prachtige foto's; wat wil je nog meer?! Nog meer!!!!

• 25 Februari 2013 - 15:10

Janneke:

Moest vannacht nog aan je denken tijdens het geven van een fles... Kijk maar es naar het plaatje wat op de hekkenbedden staat als je weer aan het werk bent!.... :)